Album van de week

Mikhael Zemtsov is niet alleen de vader van de briljante altvioliste Dana Zemtsov, hij is zelf ook een begenadigd altviolist en ook componist. Niet voor niets was hij de eerste docente van zijn dochter. Ondertussen is Mikhael Zemtsov ook zelf nog buitengewoon actief als componist en solist. Deze zomer nam hij met pianiste Hanna Shybayeva en violist Daniel Rowland een cd op met werken van Johannes Brahms met de altviool in de hoofdrol. Of beter: met werken die Brahms ook in een bewerking voor altviool publiceerde. Volume 1 van een reeks van twee cd’s bevat het Trio op. 40, oorspronkelijk voor (natuur)hoorn, viool en piano, en de eerste twee sonates voor klarinet en piano op. 120 in de versie voor altviool en piano (CC720019). Vooral in de twee sonates laat Zemtsov horen dat deze twee late werken van de componist niet alleen vintage Brahms zijn, maar ook de altviool passen als een heerlijk comfortabel zittende winterjas.

In memoriam

Het mooie van de cd is dat er een relatief vroeg werk van de componist, het Trio op. 40, staat naast de twee late door klarinettist Richard Mühlfeld geïnspireerde klarinetsonates uit 1894. Het trio schreef de componist in 1865. Dat hij daarbij in eerste instantie voor de natuurhoorn  koos is niet zo verwonderlijk. De vader van Brahms speelde natuurhoorn en ook de componist leerde het instrument in zijn jonge jaren uitstekend bespelen. Tot grote vreugde van zijn moeder. Toen zij in 1865 overleed begon Brahms in het huis van Clara Schumann aan zijn trio dat vooral in het derde deel, het Adagio mesto, uitgroeide tot een in memoriam. was duidelijk een ‘in memoriam’. Ondanks het feit dat de veel flexibelere ventielhoorn al beschikbaar was, koos Brahms voor de natuurhoorn vanwege het veel melancholischere karakter van de klank. Precies dat weet Mikhael Zemtsov in dat prachtige derde deel volledig uit te buiten, terwijl het spel van Hanna Shybayeva en Daniel Rowland zich daar naadloos bij aansluit.

Bewerking

Ook in de Klarinetsonates maakt Zemtsov het volledig begrijpelijk dat Brahms ook een bewerking voor de altviool publiceerde. De werken krijgen een ander, nog melancholischer karakter en maken door het spel van Zemtsov grote indruk. Een heerlijk album om de vallende bladeren van de herfst te doorstaan.

De officiële cd-presentatie vindt plaats op zondag 19 oktober in Studio 150-Bethlehemkerk, Zwanenplein 34-36 in Amsterdam, aanvang 20.00 uur. Mikhael Zemtsov speelt dan met pianiste Hanna Shybayeva en violist Daniel Rowland werken die op de cd staan. De toegang is gratis.

 

Facebook
Twitter

Laatste artikelen