Bachs Eerste partita

Bachs Eerste partita als 3D-projectie

Op het conservatorium in New York gaat geen schooljaar voorbij waarin ik niet werk aan één van de 32 movements van Bachs Sonates en partita’s. Veel topviolisten wachten jaren met het opnemen van deze werken, ondanks dat ze onderdeel zijn van het repertoire tijdens de studie. Het idee is dat je ‘klaar’ moet zijn om deze bekende werken op te nemen.

Het is naar mijn idee een illusie klaar te zijn voor de ‘perfecte’ interpretatie van de Sonates en partita’s voordat je een opname maakt. Natuurlijk heb ik net als elke andere violist wel twijfels over bepaalde beslissingen die ik neem wanneer ik Bachs Sonates en partita’s uitvoer. Maar ik geloof dat er met dit bekende repertoire te veel vragen zijn die niet kunnen worden beantwoord, waardoor je eigenlijk nooit klaar bent met een ‘definitieve’ interpretatie van deze meesterwerken. Ik twijfel er dan ook niet aan dat ik in de toekomst opnieuw een opname van deze werken maak, nadat mijn kijk op deze werken is veranderd.

Dramatischer door vingerposities

Ik zie Bachs Eerste partita als een 3D-projectie. Als je de oorspronkelijke score neemt, zie je dat er geen ‘dynamics’ zijn geschreven in de score. Maar als je jezelf inbeeldt in de tijd rond 1720, wanneer dit werk is gecomponeerd, dan begrijp je beter hoe je deze partita kunt overbrengen. Ik zie dit als de derde dimensie van de 3D-projectie.

De interpretatie van deze 32 movements is dramatisch veranderd in de afgelopen decennia en verandert nog steeds. In de Ivan Galamian-editie van de score zijn bijvoorbeeld vingerposities aangebracht om het stuk dramatischer te laten klinken. Echter, vandaag de dag proberen we juist het werk te spelen overeenkomstig de tijd waarin Bach het componeerde.

Bachs Eerste partita met gevoel en overgave

Werken van Bach vereisen dat je ze speelt met volle overgave en overtuiging. Het is daarom belangrijk dat ik me vertrouwd voel met de interpretatie van deze 32 movements, ondanks dat ik het belangrijk vind om een ‘open mind’ te hebben voor andere interpretaties van andere musici. Tijdens mijn eerdere live-optredens van deze werken heb ik ervaren dat er vooroordelen zijn over hoe Bach hoort te klinken en welke editie van de score je moet gebruiken. Wanneer ik de werken van Bach uitvoer, probeer ik mij te distantiëren van een dergelijke ‘zo hoort het en niet anders’-aanpak. Ik vind het belangrijk dat wanneer ik de ‘double’ van de Eerste partita speel, ik het stuk overtuigend, met gevoel en volle overgave overbreng, op een manier die het publiek aanspreekt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen