BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Christus am Ölberge – Elegischer Gesang

BEETHOVEN
Christus am Ölberge – Elegischer Gesang
Jussi Myllys (tenor), Hanna-Leena Haapamäki (sopraan), Niklas Spångberg (bas), Chorus Cathedralis Aboensis, Turku Philharmonic Orchestra o.l.v. Leif Segerstam
Naxos 8.573852 • DDD-64’
Waardering: 9

Deze Christus am Ölberge met het Turku Philharmonic Orchestra onder aanvoering van Leif Segerstam ademt de sfeer van Finse meren en wouden. Anders dan bij bepaalde uitvoeringen van orkesten uit Wales, Schotland of Istanboel is dat hier als onversneden compliment bedoeld. Segerstam is een vakman die ook uit een doorsnee orkest als dat uit Turku, waar hij chef-dirigent is, het uiterste weet te persen. De hier te lande volstrekt onbekende tenor Jussi Myllys, sopraan Hanna-Leena Haapamäki en bas Niklas Spångberg zingen verder prachtig. Bij Myllys zou men, zijn voornaam ten spijt, af en toe denken een echo van het pathos van Fritz Wunderlich te horen. Haapamäki heeft een vederlicht, lieflijk geluid, met speelse coloraturen een romig randje. Het is een warme stem. Spångberg is een bevlogen krachtpatser. Ze zingen allen met smaak, stijl en toch voor de vuist weg, spontaan. Met zulke mooie, jonge stemmen wordt dit een frisse en fruitige sit-in op de Olijfberg. Om toch in religieuze sferen te komen is het koorwerk Elegischer Gesang uit 1814 toegevoegd. Het Chorus Cathedralis Aboensis maakt daar een ware belevenis van. Een competitieve Christus am Ölberge opnemen in 2019, ik had niet gedacht dat het kon, maar op Naxos staat inmiddels geen maat meer.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen