BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Sonate nr.32 in c, op.111 – nr.10 in G, op.14 nr.2- nr.17 in d, op.31 nr.2 (‘Tempest’)

BEETHOVEN
Sonate nr.32 in c, op.111 – nr.10 in G, op.14 nr.2- nr.17 in d, op.31 nr.2 (‘Tempest’)
Naum Grubert (piano)
Navis Classics NC 14002 • DDD-68’
Uitvoering *** | Registratie ****

Naum Grubert, Riga, 1951, is ondanks talrijke optredens voornamelijk bekend is als pianoleraar van prijzenwinnende talenten aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Het jonge Navis Classics gaat er nu voor zorgen dat het beperkte aantal cd-uitgaven van Naum Grubert flink wordt uitgebreid. De voorliggende selectie Beethovensonates is de eerste stap. Het kan ermee te maken hebben dat Naum Grubert ook leraar is, alles is heel duidelijk, op de grens van nadrukkelijk. Een goed voorbeeld is track 4, het Andante van de sonate in G, op.14 nr.2. Strak in een beheerst tempo, zorgvuldig staccato, subtiel rubato, mooi uitgewerkte ritmische en dynamische accenten. Het werkt, het deel compleet beluisterd – met het verrassende ppp-fff slot – en je bent totaal meegevoerd in zijn betoog. In het afsluitende ‘Scherzo Allegro assai’ treft opnieuw die controle over de materie. Beethovens laatste sonate, op.111 krijgt ook die onopgesmukte en persoonlijke aanpak, het is een visie die nieuwe gezichtspunten oplevert en een waardevolle aanvulling biedt op de reeks luisterwaardige uitvoeringen van dit werk. In de sonate op.31 nr.2 overheerst de controle de poëtische expressie. Het zijn niet de meest spectaculaire interpretaties maar luisteraars en leerlingen kunnen heel wat opsteken van de integere manier waarop Beethoven door Grubert wordt belicht.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen