BOCCHERINI

Recensie BOCCHERINI, CIRRI – 3 + 3 Sonates voor cello en basso continuo

BOCCHERINI, CIRRI
3 + 3 Sonates voor cello en basso continuo
Catherine Jones (cello), Alison McGillavry (cello/continuo), Giulia Nuti (klavecimbel), William Carter (aartsluit, barokgitaar)
Sony/DHM 88875013182 • DDD-67’
Uitvoering **** | Registratie ****

Twee Italiaanse componisten voor de cello: de naam Luigi Boccherini (1743-1805) is bekend, maar zijn oudere tijdgenoot Giovanni Battista Cirri (1724-1808) veel minder, al bestaan er opnamen van een paar concerten en sonates. Beiden woonden en werkten op diverse plaatsen in Europa, maar nooit tegelijk. In Londen werd rond 1775 van beiden een serie van zes cellosonates uitgegeven die Catherine Jones hier met elkaar confronteert. Cirri’s cellosonates op.15, waarvan we 3, 4 en 5 horen, zijn wat minder eenvoudig dan een paar andere, iets bekendere sonates van hem. Opvallend is dat deze baroksonates op sommige momenten vooruitwijzen naar een meer empfindsame stijl die nog ontbreekt bij de 19 jaar jongere Boccherini (1743-1805). Let wel: beide componisten overleden pas in het eerste decennium van de 19e eeuw. Boccherini’s gracieuze nummers 1, 2 en 6 wortelen nog echt in de barok. Dat dit voor cellisten heerlijke, elegante speelstukken zijn, is aan de sonore klank van Catherine Jones’s Robert Thomson-cello (1752) wel te merken. Als continuo-instrumenten zijn niet alleen klavecimbel en tweede cello ingezet, maar ook een aartsluit (grote luit met extra kraag) en een barokgitaar die de klank een speciale kleur geven. Het klinkend resultaat is allerplezierigst, ook door de mooi ruime, ademende opname.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen