thJZZZA6C2

Recensie BEETHOVEN/CZERNY, SCHUBERT – ‘Kreutzer’ Sonata – Arpeggione Sonata

BEETHOVEN/CZERNY, SCHUBERT
‘Kreutzer’ Sonata – Arpeggione Sonata
Bruno Philippe (cello), Tanguy de Williencourt (piano)
harmonia mundi HMN 916109 • DDD-75’

Waardering: 7

Cellist Bruno Philippe en pianist Tanguy de Williencourt zijn beiden getalenteerde jonge musici die een programma naar eigen keuze konden opnemen op het harmonia mundi-label in de serie speciaal bestemd voor jong talent, harmonia nova. Het opvallende werk in hun programma is de transcriptie voor cello door Carl Czerny van Ludwig van Beethovens Kreutzer-sonate. Het is zeker boeiend om het eens een keer zo te horen maar het blijft een moeizame exercitie. De musici weren zich indrukwekkend maar het werk is evident voor de meer briljante viool geschreven. De lagere ligging, de tragere reactiesnelheid en het mildere timbre van de cello willen zich maar niet voegen naar Beethovens schrijfstijl voor de viool-piano combinatie. Dan is de omzetting van arpeggione – het maar korte tijd bestaande instrument, een soort gitaar die als een strijkinstrument bespeeld werd – naar de cello een veel bevredigender ingreep. Hoe lastig ook met de veelal hoge ligging op het instrument voor de cellist. Het duo speelt de sonate met een spontane muzikaliteit, mooi van klank, goed op elkaar ingespeeld. De arpeggione-versie met celliste Marie-Elisabeth Hecker en pianist Martin Helmchen wijst op een meer diepgaande vertrouwdheid met het werk. De frases zijn gedetailleerder, er zijn meer nuances en dynamische variaties. De lijnvoering van de celliste is scherper gedefinieerd, de ervaring voor de luisteraar is intenser. Het knappe is dat dit duo toch de indruk weet te wekken dat dit alles moeiteloos tot klinken komt. Meesterlijk. Met violiste Antje Weithaas erbij vormen ze een al even bedreven trio. Hun interpretatie van het Tweede pianotrio in Es groot, opus 100 is net zo doorwrocht. Doordachte fraseringen, fijnzinnige details, beurtelings ingetogen, speels en waar nodig – tot schrikwekkend – heftig. De hogeschool van kamermuziekspel.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen