Menu Sluiten

Sanne in de studio

Vioolconcert van Bruch tussen hiphop en rock

Deze maand komt mijn opname uit van het Bruch Violin Concerto No. 1, opgenomen in Factory Underground. Een collaboratie tussen klassieke muziek en de rock- en hiphopscene in New York. Luister hieronder alvast naar een voorproefje.

Dit jaar start ik COLLAB-19, om een brug te slaan tussen verschillende muziekstijlen en leeftijdsgroepen. De samenwerking met Kenny Cash in Factory Underground is hier het eerste succesvolle voorbeeld van. Ik wilde het spectaculaire stuk van Bruch graag opnemen in een studio waar een positieve en relaxte vibe is. Hier was Kenny de perfecte producer voor. Naast producer is Kenny ook componist en muzikant. Hij speelt onder andere basgitaar en studeerde aan Berklee College of Music in Boston. In Factory Underground werken ze met veel verschillende muziekstijlen, waaronder hiphop en rock. Klassieke muziek staat weinig op de agenda. Het was voor mij dan ook een nieuwe ervaring om in zo’n andere studio te spelen.

Bruch wordt nog steeds veel gespeeld over de hele wereld

Het Vioolconcert van Bruch is een geweldig stuk om te spelen. Het is een romantisch stuk met veel emotie. De geluidstechnicus beschreef het spontaan als filmmuziek, dat is precies wat het Vioolconcert doet. Als je het krachtig uitvoert, speelt het stuk in op je inlevingsvermogen. Het is een van de grootste werken van Bruch en wordt nog steeds veel gespeeld over de hele wereld. Voordat het zo beroemd werd, heeft het een lange en moeizame weg doorstaan. De toen 26-jarige componist begon in 1864 aan het werk, maar was hier erg onzeker over. Zelfs na de première in 1866 was hij nog niet overtuigd: hij trok het Vioolconcert weer in. Na talloze herschrijvingen voltooide hij in 1868 de definitieve versie van het Vioolconcert, waarna het tot op de dag van vandaag grote populariteit geniet.

Als je Bruch spectaculair wilt laten klinken, moet je dat in een ontspannen omgeving doen

De samenwerking met Kenny was een daverend succes. Er waren geen regels en we konden creatief aan het werk. Als je Bruch spectaculair wilt laten klinken, moet je dat in een relaxte en ontspannen omgeving kunnen doen. Dat vond ik erg fijn aan deze opname. Kenny: ‘Het was cool om met Sanne samen te werken. Ze kwam erg professioneel over en had een duidelijke visie. Als producer kom ik tegenwoordig vaak muzikanten tegen die bang zijn om in één keer een opname te maken. Sanne wil juist alléén recordings zonder editing. Daar kon ik mij totaal in vinden. Ik kijk uit naar de volgende samenwerking!’

Ik zou niets liever willen dan bij Jaap van Zweden te debuteren

Met de opname in Factory Underground heb ik al een brug geslagen tussen verschillende muziekstijlen. Nu wil ik ook verschillende leeftijdsgroepen samenbrengen. Ik feliciteer Jaap van Zweden, die onlangs is begonnen als 26e chef-dirigent bij de New York Philharmonic. Ik zou graag een brug willen slaan tussen zijn generatie en mijn leeftijdsgenoten van 8 tot 16 jaar. Een stuk als het Bruch Violin Concerto No. 1 moet worden gedeeld met mijn leeftijdsgenoten, want ook mijn generatie is onder de indruk van deze grote muziekwerken. Van Zweden deed eerder de uitspraak dat hij Nederlandse muzikanten wil promoten en hier serieus werk van wil maken. Ik zou niets liever willen dan bij hem te debuteren en mijn leeftijdsgenoten te zien in de concertzaal.

Tekst: Laurine Slingerland

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen