BUXTEHUDE

Recensie BUXTEHUDE – Opera Omnia XV (Chamber Music 3: triosonates opus 2)

BUXTEHUDE
Opera Omnia XV (Chamber Music 3: triosonates opus 2)
Ton Koopman (klavecimbel en orgel), Catherine Manson (viool), Paolo Pandolfo (viola da gamba), Mike Fentross (luit)
Antoine Marchand CC 72254 • DDD-73’
Dit is de 15e CD van het project dat Ton Koopman in 2006 begon: registratie van het complete oeuvre van Dieterich Buxtehude (1637-1707). En het is de derde in de ‘afdeling’ kamermuziek, die daarmee wordt afgesloten. Het gaat deze keer om zeven triosonates voor viool, viola da gamba en ‘cembalo’ – Koopman neemt de vrijheid om het klavecimbel nu en dan te vervangen door orgel, en de continuofunctie zet hij ook meer kracht bij door de toevoeging van luit. Deze triosonates (opus 2, nummers 1 tot en met 7), daterend uit 1696, worden gekenmerkt door een enorme afwisseling in maatsoorten, tempi en toonsoorten: Buxtehude toont zich hier van zijn meest sprankelende kant. Koopman, Manson, Pandolfo en Fentross voeren ze met bijpassende energie en bewonderenswaardige finesse uit. De sonates tellen elk wel een aantal deeltjes, maar Koopman ziet die meer als secties en speelt ze derhalve min of meer naadloos aaneen: de cd kent zodoende maar zeven ‘tracks’, in lengte variërend van 8’20’’ tot 14’16’’.

René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen