DEBUSSY

Recensie DEBUSSY, GRIFFES, LISZT, ALBÉNIZ – Impressed

DEBUSSY, GRIFFES, LISZT, ALBÉNIZ
Impressed
Lodewijk Crommelin (piano)
7 Montains Records 7MNTN-001 • DDD-73’
Uitvoering **** | Registratie ****

De woordspeling ‘Impressed’ geeft een hint naar het impressionisme dat het intelligent gekozen repertoire op deze cd met elkaar gemeen heeft. Zonder in hokjes te denken kunnen we Liszt’s Années de pelerinage met terugwerkende kracht onderbrengen bij wat we impressionisme zouden kunnen noemen. De Nederlandse pianist Lodewijk Crommelin probeert dit soort verbanden duidelijk te maken. Hij heeft zijn hart verpand aan Charles Tomlinson Griffes (1884-1920), de jonggestorven Amerikaanse componist die goed naar Debussy en Ravel had geluisterd en hun idioom overbracht naar de Verenigde Staten. Siebe Riedstra gaf een 10 van Luister aan Crommelins cd op FutureClassics met onder meer de Three Tone Pictures en de pianosonate. Nu horen we het op de Oriënt geïnspireerde The Pleasure-Dome of Kubla Khan (naar Coleridge), ook bekend in orkestversie, en de vier Roman Sketches, impressionistische sfeerbeelden die de voor de hand liggende gedachte aan Respighi ontstijgen. Het idiomatische spel van Crommelin geeft een prachtige aanzet naar verdere exploratie van Griffes’ oeuvre. In een context van Debussy’s Estampes, Liszt en een bruisend Iberia lijkt Griffes zijn natuurlijke positie in te nemen. Graag meer Griffes en meer Crommelin, zou ik zeggen.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen