DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – 1600

DIVERSEN
1600
Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini
Naïve OP 30531 • DDD-67’
Afgezien van een enkele sonata da chiesa, staat er op ‘1600’ louter wereldlijke ensemblemuziek. Rinaldo Alessandrini heeft ingezoemd op Venetië, de stad van de vrije gedachte, met haar eigen drukpersen, waar muziekinstrumenten in de San Marco-basiliek de zangers begeleidden zonder dat ‘Rome’ daar iets tegen kon uitrichten. In Venetië gebruikte Giovanni Gabrieli als eerste de term ‘sonate’, werden dynamische effecten in de partituren genoteerd en publiceerde Biagio Marini in 1617 de eerste sonate voor viool en continuo. Alessandrini heeft een strijkkwartet geformeerd uit zijn Concerto Italiano, dat aangevuld met een theorbe en zichzelf achter het orgel of aan het klavecimbel gezet. Deze formatie staat garant voor ruim een uur subtiel en zeer expressief musiceren, met fantasia’s, canzones, sonates, passacailles, sinfonia’s en concerti. Beginnend in de late renaissance, via de barok, met als sluitstuk de bitterzoete dissonanten van het Concerto a 4 van Dall’Abaco. Geen halsbrekende solosonates voor viool en continuo maar een staaltje ensemblespel van de allerhoogste orde. Hoe vaak krijg je nu helemaal de kans om een strijkkwartet te beluisteren dat geleid wordt door een barokdirigent van het niveau Alessandrini?

Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen