DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – 18e-eeuwse Vlaamse klavecimbel-muziek

DIVERSEN
18e-eeuwse Vlaamse klavecimbel-muziek
Ewald Demeyere (klavecimbel: Joannes Daniel Dulcken, 1747)
Challenge Classics CC72328 • DDD-74’


De Vlaamse klavecinist Ewald Demeyere verkeert in de benijdenswaardige positie dat hij sinds zijn studietijd en inmiddels als opvolger van Jos van Immerseel aan het Antwerpse conservatorium, vrije toegang heeft tot de historische klavecimbels in het Vleeshuis Museum. Zijn musicologisch onderzoek naar 18e-eeuwse Vlaamse klaviercomposities in de Antwerpse conservatoriumbibliotheek, kon hij dan ook bekronen met een cd-opname op het beroemde Dulcken-klavecimbel dat zich in de collectie van het Vleeshuis bevindt. Demeyere heeft de fascinatie voor barokke retoriek van Van Immerseel geërfd en op basis daarvan zou hij zelfs van het simpelste muziekstukje nog wel iets weten te maken. Uit zijn selectie blijkt dat de Vlaamse componisten hun vak verstonden en de aangenaam diverterende suites en sonates schreven in de Franse of Italiaanse stijlen die in heel Europa ‘en vogue’ waren. Door de keuze voor het Dulcken-klavecimbel uit 1747, krijgen deze melodieuze composities de meerwaarde van een authentieke klankbeleving, waardoor je als luisteraar de achttiende eeuw ingezogen wordt. Wereldschokkend is het nergens, maar laten we wel wezen, die voorouders van ons zaten doorgaans niet met de complexe partituren van Bach achter hun klavecimbels. De kick zit ‘m in het instrument: een aanrader voor historische klankfetisjisten.
Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen