Recensie DIVERSEN – Aquilonis (trad. en middeleeuwse vocale muziek uit IJsland, Noorwegen, Engeland en Italië)

Aquilonis (trad. en middeleeuwse vocale muziek uit IJsland, Noorwegen, Engeland en Italië)
Trio Mediaeval
ECM New Series 2416 • DDD-61’
Uitvoering **** | Registratie ****

Het Trio Mediaeval maakt al sinds eind jaren negentig furore met messcherpe samenzang die geworteld is in de middeleeuwse tradities. De drie Finse vrouwen hebben het nooit bij de middeleeuwen gelaten en het als vertrekpunt beschouwd voor verkenningen die van de vroegst overgeleverde noten gaan tot de tijd van vandaag. Ook op hun jongste cd Aquilonis is de muziek van de middeleeuwen sterk vertegenwoordigd, maar gaat de reis als vanzelf over in werk van hedendaagse componisten. Zo begint de reis die van de Scandinavische landen naar het zuiden, naar Italië voert (Aquilonis is een naam voor de noordenwind) met een Responsorium uit het veertiende-eeuwse IJsland, om over te gaan in Ama van de Zweedse componist Anders Jormin. Dezelfde meerstemmige sound, maar net wat meer dissonanten die in de middeleeuwen gewenst was. Ook de verwijzingen naar Noorse volksliedjes die door de middeleeuwse meerstemmigheid verweven zijn en verlicht worden door instrumentale klanken (Hardangerviool, portatief) passen perfect en maken deze cd weer tot een mooie representant van hetgeen ECM New Series al decennia voor staat: een mix van stijlen en tijden waarbij de sound en algehele sfeer, het verhaal van de cd, voorop staan. Goed voor een uur stil en meditatief luisteren.