DOWLAND

Recensie DOWLAND – Whose heavenly touch

DOWLAND
Whose heavenly touch
Mariana Flores (stem), Hopkinson Smith (luit)
Naïve E 8941• DDD-57’
Waardering: 5

Luitliederen van John Dowland zijn tot nu toe – begrijpelijk gezien de meeste teksten – voornamelijk repertoire geweest voor zangers: tenoren en (sinds Alfred Deller) countertenoren en zo nu en dan een mezzosopraan. Op deze cd met vijftien, meest heel bekende, liederen zoals In Darkness, Can she excuse en Go crystal tears, wordt Mariana Flores een voice genoemd. Haar biografie vermeldt dat zij als sopraan veelvuldig optreedt in barokopera’s. Haar stem heeft in deze liederen een strak en eenkleurig timbre en als zij boven haar eerste octaaf uitgaat lijkt ze zo snel mogelijk van die, soms onvast klinkende, hogere noten af te willen. Een blik in het boekje leert dat zij en Hopkinson Smith hebben gestreefd naar een eenheid waarin de stem gelijkwaardig is met de snaren van de luit. Dat moge gelukt zijn, maar dit ingehouden gezang klinkt nergens naar. Bovendien is het Engels van Flores heel slecht verstaanbaar, al zegt zij, hard aan de juiste klinkers en medeklinkers te hebben gewerkt. Deze luisteraar had er snel genoeg van.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen