Sanne Zwikker krijgt indirect vioolles van Josef Gingold - Luister magazine

Drie generaties naar Josef Gingold

Josef Gingold heeft veel succesvolle studenten lesgegeven, Lucie Robert was een van hen. Zij gaf op haar beurt les aan Xiao Wang, die mij nu lesgeeft op de Manhattan School of Music. Samen vormen wij maar liefst vier generaties violisten.

Josef Gingold, invloedrijke docent

Josef Gingold werd in 1909 geboren in Brest (in die tijd deel van het Russische Rijk) en emigreerde in 1920 naar de Verenigde Staten om te studeren bij Vladimir Graffman. Na ook een periode bij Eugene Ysaÿe in Brussel te hebben gestudeerd keerde hij terug naar Amerika. Hij speelde onder andere in het NBC Symphony Orchestra, het Detroit Symphony Orchestra (concertmeester) en het Cleveland Orchestra (concertmeester). Daarnaast kreeg hij bekendheid als docent, waarvoor hij ook meerdere prijzen won. Ook werd hij voor zijn opname van werken van Fritz Kreisler genomineerd voor een Grammy. Gingold overleed in 1995 en wordt gezien als een van de meest invloedrijke docenten van de Verenigde Staten.

Lucie Robert denkt dagelijks aan Gingold

‘Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan hem denk’, aldus Lucie Robert verwijzend naar de foto van Josef Gingold op haar piano. Ze heeft negen jaar bij hem gestudeerd en is ook drie jaar zijn assistent geweest bij zijn lessen. Haar carrière is indrukwekkend: ze heeft meer dan dertig verschillende stukken gesoleerd met grote orkesten in Noord-Amerika, ze won de Joseph Joachim International Violin Competition en geeft masterclasses over de hele wereld. Ze geeft inmiddels al dertig jaar les aan de Manhattan School of Music en de Mannes College of Music in New York City. Gingold is een grote inspiratiebron voor haar: ‘Hij had een geweldige invloed op iedereen die de kans had bij hem te studeren. Zijn liefde voor de viool en expressiviteit was zo aanstekelijk dat je altijd op je allerbest wilde spelen voor hem. Elke les was een echte inspiratiebron voor zijn studenten, ik hoop dat mijn studenten ook geïnspireerd raken tijdens mijn lessen. Wat ik ook van hem heb overgenomen is wat hij noemde de ‘promenade’ op de viool: een soort warming-up nog voordat de leerlingen komen. Ik speel dan vaak toonladders, Bach en ander repertoire.’

Xiao Wang is op zijn beurt vol lof over Robert

‘Ze heeft mijn leven veranderd, niet alleen op het gebied van viool heeft ze me enorm geholpen, maar ze heeft me ook veel levenslessen geleerd.’ Xiao heeft zeven jaar gestudeerd bij Lucie en geeft inmiddels zelf drie jaar les aan de Manhattan School of Music. De jonge virtuoos heeft nu al een geweldige carrière; hij won prijzen op onder andere de Szigeti International Violin Competition, Queen Elisabeth Competition en de Seoul International Competition. Daarnaast soleerde hij al met vooraanstaande dirigenten en orkesten over de hele wereld en geeft hij dus met passie les aan jonge talenten. Ook nu leert hij nog veel van Lucie Robert: ‘We speelden recentelijk nog samen een concert en dan leer ik al veel door alleen naar haar te luisteren. Ik vraag haar nog om advies en ze helpt me ook om mijn reputatie op te bouwen. Ze heeft altijd veel geduld en verschillende manieren om iets uit te leggen. Ze heeft me bijvoorbeeld vaker technieken drie of vier keer uitgelegd. Wat ik ook bewonder, is dat ze er altijd is; in zeven jaar heeft ze geen les gemist. Als je iemand wilt helpen, moet je dat elke keer en elke dag doen, dat heeft zij mij bijgebracht. Al deze ervaringen gebruik ik ook in mijn lessen met Sanne.’

Elke les is een masterclass

Ik ben heel blij dat ik les krijg van Xiao Wang, elke les is weer een masterclass. Hij leert me de stukken te begrijpen en flair in de stukken te krijgen. Het is bijzonder te zien dat hij ook de geweldige techniek van Josef Gingold heeft. Als ik zowel Xiao als Lucie een vraag over techniek stel, krijg ik precies hetzelfde antwoord. Je ziet en hoort ook aan de vioolklas van de MSM dat we dezelfde technieken aangeleerd krijgen. Xiao en ik zijn pas tevreden als het perfect is, daar werken we samen aan. Naast techniek leert hij me de stukken op de juiste manier te interpreteren en de emoties naar het publiek te brengen.

Tekst: Laurine Slingerland
Foto: Bink Begemann

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen