DUSAPIN

Recensie DUSAPIN – À quia – Aufgang – Wenn du dem Wind…

DUSAPIN
À quia – Aufgang – Wenn du dem Wind…
Nicolas Hodges (piano), Carolin Widmann (viool), Natascha, Petrinsky (mezzosopraan), Orchestre National des Pays, de la Loire o.l.v. Pascal Rophé
BIS Records BIS-2262 • SACD-79’
Waardering: 9

Eerst klinkt een ‘simpel, kinderlijk, bijna onhandig melodietje’ (omschrijving van de componist) op een eenzame harp. Dan zet de zangeres in: ‘Sei Ruhig…’ Wees rustig… Vervolgens ontrolt zich een drama waarin alle registers opengaan. De stem van Natascha Petrinsky is diep, ‘kelig’, hier en daar spreekgezangachtig, expressief en goed verstaanbaar. Ideaal voor deze elektriserende, atonale operamuziek. Naast de driedelige suite Wenn du dem Wind… uit 2014, die Pascal Dusapin (1955) samenstelde uit zijn opera Penthesilea, staan van de Fransman nog twee werken op deze cd. Het vioolconcert Aufgang uit 2011 en het pianoconcert À quia uit 2002. Wat een inventieve en overdonderend kleurrijke muziek! In het vioolconcert vecht de viool zich tegen inktzwarte orkestrale brokken een weg omhoog naar het licht, om na een intens, schrijnend middendeel de overwinning af te dwingen in een adembenemende finale. Wie in een ‘À quia’ gemanoeuvreerd wordt (titel van het intrigerende pianoconcert), kan in een discussie geen kant meer op, is met stomheid geslagen. Wie in elk geval niet met stomheid is geslagen, is componist Pascal Dusapin. Zijn muzikale taal heeft een ongelooflijk rijke woordenschat, zijn verhaal grijpt je bij de keel. Violiste Widmann, pianist Hodges, dirigent Rophé én het orkest leveren topprestaties.
Machiel Swillens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen