Menu Sluiten
Sanne Zwikker

Een overweldigende experience

Sanne released Bach Sonata No. 1

Deze maand komt mijn opname van Bach Sonata No.1 in G Minor uit. Een zeer bekend werk voor solo viool dat ik in de Yale Recording Studio heb gespeeld. Het eerste deel staat net op Spotify en is ook te koop via Amazon. Luister hieronder vast naar een voorproefje.

Johann Sebastian Bach (1685-1750) kwam uit een zeer muzikale familie uit Duitsland. Hij deelt zijn geboortejaar met Georg Friedrich Händel, ook een wereldberoemde componist. De twee hebben elkaar nooit ontmoet, terwijl ze maar 130 kilometer van elkaar vandaan zijn geboren. Ze delen wel een merkwaardige ervaring. Volgens onderzoek van de University of Wisconsin-Madison zijn beide componisten blind geworden door een operatie bij dezelfde oogarts: John Taylor. Bach zou hieraan een infectie hebben opgelopen en vier maanden later zijn overleden. Händel overleed in 1759. Händel en Bach worden gezien als twee van de belangrijkste componisten uit de barokperiode.

Bach was niet alleen componist, maar ook was hij organist, klavecinist, violist en muziekpedagoog. Hij was niet de enige componist in zijn familie, maar wel de meest succesvolle. In 1703 begon hij begon hij met het schrijven van zijn sonates en partita’s voor viool. Het werd een set van zes werken: 3 sonates en 3 partita’s met meerdere delen. 17 jaar later rondde hij dit meesterwerk af. Op het voorblad staat ‘Sei Solo a Violino senza Basso accompagnato’, oftewel ‘Zes Solo’s voor Viool zonder Basbegeleiding’. Correct Italiaans zou het ‘Sei Soli’ moeten zijn, ‘Sei Solo’ betekent in het Nederlands: ‘Je bent alleen’. Gespeculeerd wordt dat dit een verwijzing zou zijn naar de dood van zijn vrouw, zij overleed in hetzelfde jaar dat Bach deze compositie afrondde. Maar dat het nu als meesterwerk gezien wordt, werd destijds niet meteen opgemerkt: pas in 1802 werd het gepubliceerd en toen duurde het nog een lange tijd voor het echt bekend werd. Nu worden zijn sonates en partita’s gezien als een van de belangrijkste werken voor viool.

Er zijn veel verschillende interpretaties van het werk; de een speelt het op een barokinstrument, de ander stemt de viool een halve toon lager. Er zijn veel verschillende manieren hoe je het stuk kunt spelen. Het is een van mijn favoriete stukken en ik ben er zeker van dat het publiek mijn interpretatie mooi zal vinden. Het is een heel heftig stuk, dus ik was erg blij dat ik hulp kreeg van Maestro Xiao Wang. Hij heeft aan the Curtis Institute of Music gestudeerd bij Joseph Silverstein. Hij heeft mij geholpen het stuk te begrijpen, interpreteren en te performen. Zijn ervaring heeft mij enorm geholpen en dat heeft veel verschil gemaakt.

Ik hou veel van het stuk omdat het zeer melodieus en meditatief is. Het doet me denken aan hoge glas-in-loodramen en beschilderde plafonds, ik hoop dat de luisteraar diezelfde beleving heeft. Het is een heel intens en intimiderend stuk en geeft mij het gevoel dat ik door een kathedraal loop; een overweldigende experience.

Hierboven schreef ik al dat de sonates en partita’s op verschillende instrumenten of in verschillende toonsoorten gespeeld worden. Vorige maand had ik het geluk om op een 17e-eeuwse barokviool te spelen. Dat was een leuke ervaring, maar voor de opname van de sonate heb ik toch gekozen om op mijn moderne viool te spelen. Deze heeft een andere sound, ik denk dat het publiek dat ook mooier vindt. Mijn viool is ook hoger gestemd dan ze in de barokperiode gewend waren. Destijds speelde men op 415 Hz, waar tegenwoordig 440 Hz gebruikelijk is. De recording is te beluisteren op Spotify en te koop via Amazon.

Tekst: Laurine Slingerland

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen