FIRSOVA

Recensie FIRSOVA – Fantasy

FIRSOVA
Fantasy
Tippett Quartet, Simon Mulligan (piano), Mark van de Wiel (klarinet), Tim Hugh (cello), Ellie Laugharne (sopraan), Nicholas Crawley (bariton), Alissa Firsova (piano)
Vivat 115 • DDD-69’
Waardering: 9

Met deze cd biedt Alissa Firsova (1986) een zelfportret aan. De Britse componiste-pianiste-dirigente met Russische roots (sinds haar vijfde jaar in het Verenigd Koninkrijk) presenteert kamermuziek en liederen met literaire connotaties. De Engelstalige inspiratie speelt een belangrijke rol, nadat de debuut-cd Russian emigrés op ditzelfde label haar Russische roots exploreerde. In Firsova’s muziek horen we lange, lyrische melodielijnen en een enigszins abstracte, zoekende harmoniek, gekoppeld aan een vorm van directe, kordate expressie. De Tennyson Fantasy voor strijkkwartet, waarin poëziefragmenten van Lord Tennyson de richting aangeven, is daarvan een goed voorbeeld. Bride of the Wind voor piano vierhandig, briljant gespeeld door Firsova met Simon Mulligan, reflecteert Kokoschka’s tragische liefde voor Alma Mahler-Schindler. In Expressions voor klarinet met piano respectievelijk strijkkwartet excelleert Mark van de Wiel (Brits, ondanks zijn naam) en de twee Paradise Poems worden prachtig gezongen door sopraan en bas, met de Fantasy voor cello en piano als samenvattende epiloog. De opnameklank is erg direct, misschien het enige minpuntje van een voortreffelijke cd die heel nieuwsgierig maakt naar ander werk van Alissa Firsova. Een tip: ze werkt aan een strijkkwartet voor het Stift Festival van Daniel Rowland in Weerselo (Twente) in augustus 2019. Kijk ernaar uit.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen