J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – 6 Suites a Violoncello Solo senza Basso (cellosuites I t/m VI, BWV 1007-1012)

J.S. BACH
6 Suites a Violoncello Solo senza Basso (cellosuites I t/m VI, BWV 1007-1012)
Quirine Viersen (cello)
Globe GLO 5244 • 2SACD-136’
Celliste Quirine Viersen voelt zich vergroeid met de cellosuites van Johann Sebastian Bach. Ze begon al op haar negende jaar met het instuderen van de eerste suite, en op haar vijftiende was ze toe aan de zesde. Ze heeft ze nu dan eindelijk een keer opgenomen, al is ze van mening dat die registratie alleen maar een momentopname is: ze probeert ze steeds weer ‘anders’ te spelen, een vrijheid die ze ontleent aan een gedegen studie van de overgeleverde manuscripten (niet in Bachs eigen hand, maar van tijdgenoten, onder wie Bachs tweede echtgenote). Ze speelt ze (live in kleine kerkjes en tijdens de opnamen in de Amsterdamse Waalse Kerk) op een Guarneri uit 1915, met de (kleine) hoop dat Bach dit instrument wellicht zelf ooit gehoord zou kunnen hebben. Deze cello heeft een mooi, rond, robuust geluid, dat uitstekend past bij Viersens directe aanpak, met een strakheid in ritmiek die vooral in de dansdeeltjes (menuet, gigue, courante, allemande, gavotte) niet misstaat. Elke solocellist die zichzelf au sérieux neemt is op een gegeven moment wel toe aan een opname van Bachs suites, maar in de veelheid van alternatieven is de energieke maar toch warme versie van Quirine Viersen zeker welkom.

René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen