J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Six Suites for Violoncello Solo BWV 1007-1012

J.S. BACH
Six Suites for Violoncello Solo BWV 1007-1012
Lucia Swarts (barokcello, basgamba, violone piccolo)
Challenge Classics CC72784 • DDD-144’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Hoeveel registraties zijn er al van Bachs Cellosuites, en hoeveel kunnen er nog bij? De teller staat inmiddels ergens tussen de twee- en driehonderd, en ja, er kunnen nog steeds opnamen bij. Niet alleen heeft ieder tijdperk recht op een eigen visie op Bachs cellobijbel, ook geldt dat de individuele musici steeds weer nieuwe invalshoeken vinden om iets aan de gedachten over de zes zesdelige suites te zeggen. Zo maakt Lucia Swarts, al decennialang celliste van de Nederlandse Bachvereniging a priori belangwekkende keuzes. Voor haar opname gebruikte ze drie verschillende instrumenten. Track één van de eerste cd verrast meteen al met het geluid van een historische basgamba uit ongeveer 1715 waarop ze de Vijfde suite speelt. De Zesde suite voert ze uit op een historische violoncello piccolo uit 1730 en de andere suites klinken op een barokcello van de Amsterdamse bouwer Pieter Rombouts uit 1710. Hoewel de kleur van de instrumenten van belang is voor het eindresultaat, is het uiteraard vooral de diepe kennis van Bachs stijl en de muzikaliteit van Swarts die van deze registratie een belangwekkende maken. Wijsheid, warmte en een groot gevoel voor de dansante achtergrond van de verschillende delen gaan samen op deze registratie die meteen de meest indrukwekkende lezing op historische instrumenten van dit moment is. Zo zou Bach het bedoeld kunnen hebben.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen