J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Violin Concertos

J.S. BACH
Violin Concertos
Isabelle Faust (viool), Xenia Loeffler (hobo en blokfluit), Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Bernhard Forck
harmonia mundi HMM 902335.36 • DDD-144’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van een programma zoals dat hier wordt gespeeld: concerten voor viool (of twee violen of viool en hobo) en orkest, afgewisseld met korte stukjes uit andere werken en composities voor kleine bezetting – het heeft al gauw iets rommeligs, iets van een potpourri. Maar hier, in deze presentatie door violiste Isabelle Faust samen met de onvolprezen Akademie für Alte Musik Berlin, gebeurt iets anders. In eendrachtige samenwerking met concertmeester Bernhard Forck buigt Faust zich over Bach-composities waarmee iets aan de hand is: klavecimbelwerken die wellicht bewerkingen zijn van verloren gegane vioolconcerten, triosonates voor orgel die heel goed ook kunnen worden gespeeld door twee violen met continuo, of door hobo met viool en continuo. Ze onderzoekt, kortom, wat voor rol de viool nog wel meer gespeeld kan hebben in Bachs oeuvre dan wat er officieel op papier is nagelaten. Dat resulteert in een interessant project, waarin de ongebruikelijke afwisseling in bezettingen me niet stoort maar boeit. Faust en de Berlijners laten hun variaties en bewerkingen klinken alsof ze door Johann Sebastian zo zijn bedoeld, en schrijven een belangwekkend hoofdstuk in de kennelijk nooit eindigende Bach-saga. Alleen die Sinfonia, BWV 1045 (ook wel ‘Konzertsatz’ genoemd) valt met dat feestelijk geweld van trompetten en slagwerk een beetje uit de toon, maar dat is maar een stukje van ruim vijf minuten.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen