JANÁCEK

Recensie JANÁCEK – The diary of one who disappeared – Moravian folksongs – Ríkadla

JANÁCEK
The diary of one who disappeared – Moravian folksongs – Ríkadla
Nicky Spence (tenor), Václava Housková (mezzosopraan), Victoria Samek (klarinet), Julius Drake (piano)
Hyperion Records CDA68282 • DDD-62’
Waardering: 10

Al een tijd ben ik in de ban van de Engelse tenor Nicky Spence. Sinds ik hem als Števa (Jenůfa van Leoš Janáček) in Brussel heb gezien, staat hij op mijn ‘to watch’-lijst. Zijn affiniteit met de Tsjechische taal en, nog meer met de muzikale taal van Janáček was meer dan evident. Ik heb mij niet vergist. Nu ik naar zijn interpretatie van Zápisnik zmizelého (Het dagboek van degene die verdween) luister, wellicht de meest persoonlijke compositie van Janáček kan ik niet anders dan zeggen: zie je wel? Spence’s stem is eigenlijk niet te beschrijven. Lyrisch, zeker, maar ook zeer krachtig. Fluweelzacht, zeker, maar ook zo vurig als een uitbarstende vulkaan. Ik kan mij waarlijk geen betere uitvoering bedenken, en ik ken er een paar. Het is alsof hij het persoonlijke verhaal van de componist herbeleeft. Waar gaat de lied­cyclus over? Liefde, uiteraard! Een boerenzoon wordt verliefd op een zigeunermeisje en samen met haar gaat hij er vandoor, alles achter zich latend. De gedichten van Josef Kalda inspireerden de toen 65-jarige Janáček om de cyclus op muziek te zetten en zo zijn hopeloze liefde voor de 38 jaar jongere Kamila Stösslová in notenschrift te verklaren. Dat het zo was weten we van Janáček zelf. In de brieven die hij aan Stösslová verstuurde schreef hij: ‘En het zwarte zigeunermeisje in mijn “Dagboek van degene die verdween” – dat was jij. Daarom heb ik zoveel emoties en vuur in het werk verstopt. […] Aldoor heb ik aan je gedacht! Jij was mijn Žofka.’ Václava Housková’s mezzo is zonder meer mooi, maar zelf zou ik er wat meer erotiek, meer verleiding in willen horen. Maar in Řikadla (slaapliedjes) en zeker in de Moravische volksliederen laat zij van zich horen. Tel er de schitterende begeleiding van Julius Drake op de piano en van klarinettiste Victoria Samek bij op: ik ben er heel erg blij mee.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen