KREEK

Recensie KREEK – The Suspended Harp of Babel

KREEK
The Suspended Harp of Babel
Vox Clamantis o.l.v. Jaan-Eik Tulve
ECM Records 2620 4819041 • DDD-70’
Waardering: 9

Het label ECM heeft een fijne neus voor repertoire dat de oren op scherp zet, het liefst door prikkelende en op het eerste gehoor onverenigbare klanken te combineren. Een beroemd voorbeeld is Officium, de samenwerking tussen jazzsaxofonist en het Hilliard Ensemble in muziek uit de renaissance. Op deze cd wordt een intrigerend klankportret geschilderd van Cyrillus Kreek (1889-1962), de man die de volksmuziek van zijn geboorteland Estland in kaart heeft gebracht. Net als Bartók trok hij erop uit met zijn bandrecorder, en legde de resultaten op papier vast voor het nageslacht. Bartók liet zich door zijn vondsten inspireren tot nieuwe muzikale inzichten – Kreek voorzag de melodieën van romantiserende harmonisaties à la Rachmaninoff. Een verzadigde koorklank met als opvallend kenmerk de gonzende lage bassen. Het belangrijkste opus van Kreek, een cyclus van vier psalmen, vormt de ruggengraat van deze uitgave. De koorzang wordt afgewisseld met tussenspelen op de draailier en de citer. De psalmen van Kreek zijn juweeltjes van koorzang, en ze zijn al vaker opgenomen, onder andere door Daniel Reuss en Paul Hillier. Liefhebbers van pure koorklanken worden hier verwend, hoewel niet iedereen blij zal zijn met de geïmproviseerde tussenspelen, vooral ook omdat de tracking zang en spel niet van elkaar gescheiden houdt. Wie de hybride experimenten van ECM met belangstelling volgt zal hier zeker niet worden teleurgesteld.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen