MEDA

Recensie MEDA – Lacrime Amare (motetten)

MEDA
Lacrime Amare (motetten)
Cappella Artemisia o.l.v. Candace Smith
Brilliant Classics 95736 • DDD-79’
Waardering: 8

Muziek uit een nonnenklooster, San Martino del Leano in het Italiaanse Pavia. De componiste in kwestie was een van de kloosterlingen, Bianca Maria Meda, die leefde van circa 1660 tot 1732 of 1733, en ze liet twaalf motetten na, op religieuze (maar niet liturgische) teksten in een taal die heen en weer zwenkt tussen Latijn en Italiaans. Virtuoze en levendige motetten, voor een, twee, drie of vier stemmen, ondersteund door basso continuo en vioolspel. Vrouwenstemmen, zou je zeggen, maar de overgeleverde bladmuziek maakt melding van tenoren en bassen, wat meer te maken heeft met de eventuele marktwaarde van die bladmuziek buiten het klooster dan met de uitvoeringspraktijk binnen het klooster – daar werden de lagere partijen netjes getransponeerd voor sopranen en alten en alles daartussenin. We horen er hier negen, nooit eerder opgenomen, nu uitgevoerd door de in dit genre en deze periode gespecialiseerde Cappella Artemisia, in de versie voor alleen vrouwen­stemmen, dus zo authentiek mogelijk. Voor de variatie in klankkleur is gekozen voor een uitgebreide continuo-groep, met klavecimbel dan wel orgel, theorbe dan wel gitaar, dulciaan (voorloper van de fagot) en cello. De reconstructie klinkt interessant en verdienstelijk genoeg, maar dat we maar zelden of nooit van deze Bianca Maria Meda hebben gehoord is niet heel verwonderlijk.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen