MENDELSSOHN

Recensie MENDELSSOHN – Die erste Walpurgisnacht op. 60 – Oedipus in Kolonos op. 93

MENDELSSOHN
Die erste Walpurgisnacht op. 60 – Oedipus in Kolonos op. 93
Renée Morloc (alt), David Fischer (tenor), Stephan Genz (bariton), David Jerusalem (bas), Kammerchor Stuttgart, Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen o.l.v. Frieder Bernius
Carus 83.503 • DDD-47’
Waardering: 8

Niks mis mee met deze cd. Mooie muziek voor de liefhebber van vroeg romantisch repertoire, ’n soort Beethoven-plus. Die erste Walpurgisnacht is een stuk met vaart, door Felix Mendelssohn strak en met veel verbeeldingskracht geschreven op de Ballade van de door hem bewonderde Goethe. In dit gedicht laat Goethe op ironische wijze zijn gereserveerdheid ten opzichte van het christendom en het middeleeuws-kerkelijke bijgeloof horen. Het thema moet de fantasie van Mendelssohn hebben geprikkeld. In deze wereldlijke cantate horen we hem van zijn beste kant. A Midsummer Night’s Dream, de Schotse symfonie, de Italiaanse, lichtheid en donkerte wisselen elkaar af, heidense gewoontes nemen het op tegen de absolute macht van de gevestigde kerk, lichte spot wint het van de waarheid, heerlijke kost voor een ontwikkeld negentiende-eeuwse wereldburger die verder keek dan zijn neus lang was. Deze opname onder leiding van Frieder Bernius, inmiddels een alom gewaardeerde Mendelssohn-vertolker, klinkt als een klok. Een perfecte timing, solide en kleurrijk orkestspel, fraai naar voren tredende soloblazers, transparante glasheldere koorzang en invoelend zingende solisten zorgen ervoor dat ook bij de luisteraar de fantasie op gang komt en luisteren beleven wordt.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen