MOZART

Recensie MOZART – Haffner Serenade – Ein musikalischer Spass

MOZART
Haffner Serenade – Ein musikalischer Spass
Die Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens
BIS Records BIS-2394 • SACD-86’
Waardering: 10

Die Kölner Akademie onder leiding van Michael Alexander Willens gooide op het Zweedse label BIS al hoge ogen met opnamen van Mozarts pianoconcerten op historische instrumenten met Ronald Brautigam als solist. Deze nieuwe, veelbelovende opname is een tot de bijna maximum speeltijd vol geprogrammeerde cd met bijna 86 minuten muziek. Het hoofdwerk op dit album is Mozarts Serenade in D groot, KV 250 ‘Haffner’, voorafgegaan door de Mars, KV 249. Beide zijn in 1776 voor het huwelijk van Maria Elisabeth Haffner gecomponeerd en werden de avond voorafgaand aan de bruiloft uitgevoerd. Willens brengt met zijn Akademie een evenwichtige en krachtige uitvoering, zonder overdrijving. De vioolsolo’s van violist Alexander Janiczek in het tweede en vierde deel van de Haffner zijn werkelijk wonderschoon en in uitgebalanceerde samenklank met het orkest. In 1783 schreef Mozart een tweede Haffner-serenade. Deze is helaas verloren gegaan, maar delen ervan zijn in Symfonie nr. 35, KV 385 ‘Haffner’ verwerkt die als vervolg van de opgenomen Haffner-serenade passend was geweest. Wat betreft tijdsduur had dat zeker gekund, maar in plaats daarvan verrast de Akademie de luisteraar overtuigend met Ein musikalischer Spass, KV 522, een werk van vergelijkbare lengte voor kleine bezetting. Wolfgang Amadeus Mozart nam hierin onder andere een loopje met compositietechnieken, orkestratie en harmonieën, waarmee hij de luisteraar doet opschrikken en regelmatig bewust op het verkeerde been zet.
Frank Hougee

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen