De polyfonie van Stile Antico

Polyfone pracht in historisch Antwerpen

Ook deze zomer staat Antwerpen weer in het teken van de polyfonie van de middeleeuwen en renaissance. Tien dagen lang – van 16 tot en met 26 augustus – kunt u zich in de hele historische binnenstad laven aan sublieme gezangen tijdens de 25e editie van Laus Polyphoniae van muziekcentrum AMUZ, het grootste festival ter wereld op het gebied van deze specifieke muziek.

De Historically Informed Performance is het leitmotiv in het programma van zomerfestival Laus Polyphoniae. Met andere woorden: alle concerten en activiteiten van AMUZ beginnen bij het kunstwerk zelf. Er wordt uitgegaan van de periode waarin het tot stand kwam, van de oorspronkelijke partituur en originele muzieknotatie en van de authentieke instrumenten. Op die manier wordt de compositie – maar ook de geschiedenis – weer tot leven gebracht.

Het jaar 1618 is de spil van alle activiteiten

Liefhebbers van over de hele wereld melden zich iedere zomer in de barokke Belgische stad. 2018 is een jaar met een bijzonder randje voor Laus Polyphoniae. Om te beginnen viert het muziekfestival zijn 25e verjaardag. Maar alsof dat nog niet genoeg is, krijgt de voormalige Sint-Augustinuskerk – heden ten dage concertzaal van AMUZ – een verrassend nieuw accent. Dat gebeurt exact vierhonderd jaar na de inhuldiging van de kerk in 1618.

Zoals de festivalorganisatie zelf zegt, is het jaar 1618 de spil van alle activiteiten. Vandaar ook de naam van deze editie: 1618 | BEFORE. Laus Polyphoniae heeft de crème de la crème van binnen- en buitenlandse ensembles opgetrommeld. Zo legt het Vlaamse ensemble Psallentes zich toe op bronnen van omstreeks 800 en brengt het de eenvoud van het middeleeuws eenstemmig gregoriaans ten gehore. Tiburtina Ensemble uit Tsjechië focust zich op de etherische hoogten van de gezangen van Hildegard von Bingen.

Dialogos en Trio Mediaeval laten u kennismaken met de vroegste middeleeuwse meerstemmigheid. Ze grasduinden door bronnen uit respectievelijk Winchester en Worcester. VivaBiancaLuna Biffi, Pierre Hamon & Marc Mauillon laten de nobele ballades en chansons van Guillaume de Machault klinken. Pedro Memelsdorff en Mala Punica tekenen op hun beurt voor de verfijnde muziek van de ars subtilior (‘de subtielere kunst’, eind 14e eeuw).

1618 | BEFORE trapt groots af met La Pellegrina

Maar we zijn er nog niet. Ook de pieken uit de renaissancepolyfonie komen aan bod. Tasto Solo neemt de luisteraar mee in de melancholieke wereld van Pierre de la Rue, het rijke contrapunt van Jacob Obrecht weerklinkt dankzij Cappella Pratensis. Speciaal voor Laus Polyphoniae dompelt Stile Antico (foto: Frederik Sadones) zich onder in de polyfonie van Peter Philips, Richard Dering en Jan Pieterszoon Sweelinck. Daarnaast diepte Officium Ensemble bekende en obscure parels op uit de polyfonie.

Ook liefhebbers van instrumentale muziek kunnen in Antwerpen terecht. Marc Lewon & Paul Kieffer vertolken luitrepertoire uit de 15e eeuw. Paul O’Dette palmt de luisteraar in met de muziek van Kapsberger en Andrew Lawrence-King houdt een pleidooi voor de harp. Ten slotte staan Skip Sempé en Capriccio Stravagante garant voor een programma gewijd aan de consortmuziek voor virginalen en gamba’s van William Byrd.

Aparte vermelding verdienen ook de concerten die een brug slaan tussen de zwanenzang van de renaissance en de ontluikende barok. 1618 | BEFORE trapt groots af met La Pellegrina, een intermedium waarvoor Nicolas Achten en Scherzi Musicali alles uit de kast halen. Het zomerfestival sluit af met L’Orfeo van Monteverdi, de eerste grote opera in de westerse geschiedenis. L’Orfeo wordt semiscenisch uitgevoerd door I Fagiolini onder regie van Thomas Guthrie.

Ook niet te missen: een dag gewijd aan het onlangs ontdekte Leuven Chansonnier, Paul Van Nevels persoonlijke visie op de polyfonie, allerhande activiteiten voor amateurs en gevorderde musici en – last but not least – de IYAP-wandelingen.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen