RACHMANINOFF

Recensie RACHMANINOFF, POULENC, VIERNE – Rhapsody on a theme of

RACHMANINOFF, POULENC, VIERNE
Rhapsody on a theme of
Paganini – Organ Concerto – Organ Symphony (Finale), Cameron Carpenter (international touring organ), Konzerthaus-orchester Berlin o.l.v. Christoph Eschenbach
Sony Classical 88985390822 • DDD-54’
Waardering: 8

De cd opent met Carpenters arrangement van Serge Rachmaninoffs Rapsodie. Of nee, een arrangement is niet, vindt Carpenter zelf. Het is een ‘her-compositie voor orgel, aan de hand van het origineel’. Nog maar nauwelijks bekomen van de duizelingwekkende virtuositeit, de vuurwerkexplosie aan klankkleuren en de bloedstollende precisie van het orgelspel, zoek ik op google naar het ‘International Touring Organ’. In een artikel getiteld ‘Carpenters pijploze droom’ lees ik er over. Het is een door Carpenter ontworpen, verplaatsbaar orgel, zonder orgelpijpen, maar met luidsprekers en opgenomen geluid van zo’n vijfentwintig top-orgels. Geen synthesizergeluid, maar ‘echte’ orgelklank dus. Dat vraagt om een vergelijking. Ik beluister opnamen van Francis Poulencs orgelconcert door O’Donnal op het orgel van de Royal Festival Hall en van Lefebvre op het orgel van de Notre-Dame en leg die naast Carpenters versie. Bij zowel het Londense als het Parijse orgel kun je het metaal van de orgelpijpen bijna ruiken, luisterend naar de opname uit de Notre-Dame sta je als het ware in die grootse ruimte. Dat is precies wat ik verwachtte. En dat voelt goed, maar is tegelijkertijd een beetje jammer. Want ook al weet ik nu wat ik mis in Carpenters opname, zijn Rachmaninoff, Poulenc en Vierne zijn fantastisch.
Machiel Swillens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen