CD 01_720

Recensie BEETHOVEN – Strijkkwartet nr.13 in Bes, op.130; Kwintet voor piano en blazers in Es, op.16

BEETHOVEN
Strijkkwartet nr.13 in Bes, op.130; Kwintet voor piano en blazers in Es, op.16
Edding Quartet, Northernlight m.m.v. Maude Gratton (fortepiano)
PHI LPH023 • DDD-75’

Het beluisteren van deze cd is een intense belevenis en een groot genot. Het Edding-kwartet voert het hemel en aarde omspannende strijkkwartet op.130 van Beethoven uit mét de originele finale, de Grosse Fuge (op.133). Vijftig minuten meeslepende muziek, voortreffelijk vertolkt. De klank is, door de ‘tijdeigen’ strijkinstrumenten en het (zuinig) gedoseerde vibrato buitengewoon helder. Luister naar de inzet van de Cavatina, of (ander uiterste) het Presto. De samenklank van een akkoord, het harmonisch fundament van de compositie, wordt zo pregnanter. In het hoorbaar samengaan van horizontale melodielijnen en een verticale structuur wordt Beethovens muziek nog spannender en groeit de bewondering van de luisteraar voor componist en uitvoerenden. Het dynamisch bereik, van fluisterend zacht tot voluit, wordt kundig uitgebuit. De tempovariaties, van bijna stilstand tot razend snel, komen natuurlijk over. Het Edding-kwartet kent z’n Beethoven. De balans binnen het kwartet is perfect, de vier spelers kunnen samensmelten tot één klank, die zó mooi is dat je daarvan op zich ook al kunt genieten. En als een speler zich uit de groep losmaakt, een vioolsolo of een bas-accent, dan is het ook prachtig. Na de Olympus van het strijkkwartet en de Fuga biedt het Kwintet voor piano en blazers meer ontspannen muziek. Hier voegen de blazers van Northernlight zich bij de vleugel van Michael Rosenberger uit 1800 (collectie Edwin Beunk), waar Maude Gratton met sprankelend spel de blazers leidt en steunt. De balans wordt nu eens niet door de regeltafel vertekend, de fortepiano is écht zacht ten opzichte van de blazers, een verademing ten opzichte van een oppermachtig bonkende moderne vleugel – in dit stuk.
Hans Quant