Recensie BELLINI – Adelson e Salvini

BELLINI
Adelson e Salvini
Simone Alberghini (Lord Adelson), Daniela Barcellona (Nelly), Enea Scala (Salvini), Maurizio Muraro (Bonifacio) e.a., BBC Symphony Orchestra o.l.v. Daniele Rustioni
Opera Rara • ORC56-153’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Adelson e Salvini is de allereerste opera van Vincenzo Bellini, een ‘drama semiserio’ in drie bedrijven, gecomponeerd als eindwerk van de begaafde student van het Real Collegio di Musica di San Sebastiano van Napels en er gecreëerd in 1825 met louter mannelijke studenten. De opera werd geestdriftig onthaald en bezorgde Bellini compositie-opdrachten van de San Carlo Opera en de bekende impresario Domenico Barbaia waardoor zijn carrière gelanceerd werd. Adelson e Salvini werd vergeten alhoewel Bellini de partituur nog meer dan eens herwerkte. Voor deze opname greep men terug naar de originele versie, de enige die tijdens Bellini’s leven uitgevoerd werd. Maar de latere Bellini is reeds duidelijk in bepaalde nummers te bespeuren zoals in het duet Torna o caro tussen de vrienden Adelson (bariton) en Salvini (tenor) wanneer de Napolitaanse schilder Salvini, ongelukkig verliefd op Lord Adelsons geliefde Nelly, zelfmoord overweegt. De bezetting verenigt enkele Italiaanse zangers wat uiteraard de gesproken dialogen ten goede komt. Daniela Barcellona geeft Nelly warme, gevoelige klanken en echte emotie. Enea Scala laat zijn glanzende tenor schitteren in virtuoze coloraturen en soepele cantilenen. Ik houd minder van Simone Alberghini’s eerder korrelige bariton waarmee hij Adelsons edelmoedigheid en adel vertolkt. Maurizio Muraro debiteert Bonifacio’s tirades in gepaste buffo-stijl en Rodion Pogossov geeft de booswicht Struley vocaal gewicht. De overige rollen zijn degelijk bezet, het koor zingt fraai en Daniele Rustioni dirigeert het puik spelende orkest met Italiaanse zwier en de nodige sensibiliteit.