CD 16_723

Recensie BERG – Wozzeck

BERG
Wozzeck
Roman Trekel, Anne Schwanewilms, Marc Molomot, Nathan Berg, Gordon Gietz, Robert McPherson, Katherine Ciesinski e.a. Members of Houston Grand Opera Children’s Chorus, Chorus of Students and Alumni, Shepherd School of Music, Rice University, Houston Symphony o.l.v. Hans Graf
Naxos 8660390-91 • DDD-98’

‘Fragmentarisch, hallucinerend en uiterst pessimistisch.’ Zo werd het toneelstuk Woyzeck van Georg Büchner, waar de opera van Alban Berg op is gebaseerd, omschreven. En zo is de opera zelf ook. Dit werk – misschien wel de aangrijpendste opera van de vorige eeuw – gaat altijd vergezeld van een ongekende ongenaakbaarheid. De muziek is zeer expressief en niet in één definitie samen te vatten: Berg gebruikte zowel de dodecafonie als de zoetste vioolklanken, en wisselde het Sprechgesang af met melancholieke ‘aria’s’. Meesterwerk of niet (meesterwerk!): alles staat of valt met de uitvoering en – raar maar waar – zelf ken ik geen slechte opname van het werk. De door Naxos in 2013 in Houston live opgenomen uitvoering is dan ook uitstekend. Roman Trekels droge bariton en zijn nerveuse manier van zingen maken van hem een zowat ideale Wozzeck, die het voornamelijk van zijn zeer imponerende stem-acteren moet hebben. Zijn verstaanbaarheid en zijn tekstbehandeling zijn meer dan subliem. Petje af! Anne Schwanewilms is een voortreffelijke Marie. Misschien een tikkeltje te netjes en een beetje onderkoeld, maar dat weet zij met haar fluwelen zang te compenseren. Met de concertante uitvoering van zijn lievelingsopera nam de Oostenrijkse dirigent Hans Graf spectaculair afscheid van zijn orkest. Alleen al voor het orkestrale aandeel is de opname zeer aan te bevelen.