CD 16_719

Recensie BERLIOZ – Symphonie fantastique, op.14

BERLIOZ
Symphonie fantastique, op.14
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti
RCO Live 16006 • SACD-58’

Hoe ga je om met een onbeantwoorde liefde? Hector Berlioz, romanticus als hij was, componeerde het van zich af in zijn Symphonie fantastique. Een dromerig werk vol hartstocht, begeerte en macabere marsmuziek, voorzien van een hoop dramatiek en een voor die tijd spectaculaire orkestbezetting. Een buitengewoon stuk verdient een buitengewone uitvoering, moet Daniele Gatti gedacht hebben bij deze live-opname. Het openingsdeel ontvouwt zich maar langzaam. Zelfs de idée fixe, het leidmotiefje van de onbereikbare geliefde, wordt opmerkelijk traag ingezet. Pas zodra de ritmische contrabasklanken van het Concertgebouworkest alsmaar luider worden, trapt de kersverse chef-dirigent op het gaspedaal en klopt het verliefde hart van Berlioz er lustig op los. Maar snelheid is zeldzaam, het totale werk duurt zowat vijf minuten langer dan een gemiddelde uitvoering. Dat levert echter wel een uitzonderlijke spanningsboog op. Zonder slepend te worden is het verlangen van Berlioz zó voelbaar dat je voortdurend op het puntje van je stoel zit. Ook de keuze om, voor een naturelle klank, de ‘roepende’ hoboïsten in het pastorale deel zonder vibrato te laten spelen, werkt. En ondanks al dat mijmerende ritenuto wordt daarna ruimschoots plaatsgemaakt voor muzikale guillotines en het geblaas en geratel van de zinderende ontknoping. Een buitengewoon opwindende opname.