Menu Sluiten

BERNIER Trois visages d’Hécate

Recensie BERNIER – Trois visages d’Hécate

BERNIER
Trois visages d’Hécate
Lieselot De Wilde (sopraan),
Ensemble Apotheosis o.l.v. Korneel Bernolet (klavecimbel)
Et’cetera KTC 1567 • DDD-76’
Waardering: 9

De naam van de Franse barokcom- ponist Nicolas Bernier (1664-1734) tref ik niet wekelijks aan op een programmablad. Ook niet op de cover van een cd-hoesje. Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van hem gehoord. Bernier, leerling van Caldara en tijdgenoot van Charpentier, Delalande en Campra, bekleedde diverse functies in Parijs, waaronder die van Maître aan de Sainte-Chapelle en de Chapelle royale. Op deze cd Cantates françaises ou musique à voix seule, een nieuw genre rond 1700, in het leven geroepen door de dichter Rousseau, die op de Griekse mythologie geïnspireerde verzen schreef voor zijn maîtresse. Bernier, een meester in het combineren van de Italiaanse en de Franse stijl, zette er een aantal van op muziek. Ontegenzeglijk aangename, onderhoudende muziek, expressief en levendig geschreven, met stijl en visie. Zo ook de uitvoering door sopraan Lieselot De Wilde. De heldere, welluidende stem van De Wilde valt soepel samen met het lenige spel en de milde klankkleur van de basso continuo, bestaande uit fluit, viool, theorbe, gamba en klavecimbel. De Vlaamse sopraan articuleert scherp en duidelijk en geeft daarmee de verzen verhaal en de muziek reliëf.

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

CD kopen? Bestel hem hier.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen