CD 16_716

Recensie BERWALD, DU PUY – A Bassoon in Stockholm

BERWALD, DU PUY
A Bassoon in Stockholm
Donna Agrell (fagot), Lorenzo Coppola (klarinet), Teunis van der Zwart (hoorn), Marc Destrubé, Franc Polman (viool), Yoshiko Morita (altviool), Albert Brüggen (cello), Robert Franenberg (contrabas), Ronald Brautigam (fortepiano)
BIS-2141 • SACD-69’

Laat u niet van de wijs brengen door de titel van deze cd. De aanleiding mag dan een in Stockholm opgeduikelde fagot zijn, het bijbehorende repertoire overstijgt de verwachtingen ruimschoots. Fagotvirtuoos, zanger, componist en Don Juan Edouard du Puy (1770-1822) trok van Parijs naar Stockholm, waar hij furore maakte als zanger, vooral in de rol van Don Giovanni. Ook bij de vrouwen en fagottist boekte hij successen. Voor de fagot schreef hij werken voor eigen gebruik, waarvan we hier een proeve te horen krijgen. Een kwintet voor fagot en strijkkwartet, dat eigenlijk een verkapt fagotconcert is. Maar er is een tweede Stockholmse componist die deze cd zijn gouden randje verleent: Franz Berwald (1796-1868). Berwald werd als componist niet serieus genomen in Stockholm, en vestigde zich in Berlijn om carrière te maken als orthopeed. Twee geniale kamermuziekwerken van zijn hand zijn hier opgenomen, het Septet en een Pianokwartet in de bezetting piano, klarinet, fagot en hoorn. Donna Agrell is al enige decennia fagottiste van het Orkest van de Achttiende Eeuw, en heeft zich hier omringd met collega’s uit het orkest. Het resultaat is schitterend, en de aanwezigheid van Ronald Brautigam achter de fortepiano is de kers op de taart.