CD 17_725

Recensie BOCCHERINI – Arie Da Concerto

BOCCHERINI
Arie Da Concerto
Amaryllis Dieltiens (sopraan), Capriola di Gioia o.l.v. Bart Naessens
Evil Penguin Records Classic 0023 • DDD-65’

Eerherstel voor Boccherini, daarvoor pleiten de makers van deze cd, omdat de componist volgens hen ten onrechte het etiket van oppervlakkige melodieuze charmeur heeft gekregen. Ze zoomen in op zijn vocale output – een vergeten uithoek uit zijn oeuvre – dat weliswaar niet omvangrijk is (Boccherini’s Spaanse broodheren prefereerden kamermuziek), maar waarin hij volgens hen zijn meest unieke talent laat zien. Boccherini schreef vijftien concertaria’s – allen op tekst uit libretto’s van de toen zeer populaire dichter Pietro Metastasio – waarvan er hier zeven zijn vereeuwigd. Wanneer we luisteren naar een aria als Caro padre, a me non dei, waarin liefde en verontwaardiging worden uitgedrukt, plaatst Boccherini daartoe stevige ritmische accenten en dynamische contrasten tegenover een bekoorlijke lyriek. In Misera, dove son!, waarin de hoofdpersoon buiten zinnen is, voeren felle uithalen onder meer de boventoon. Maar om echt in te zoomen op de details van Boccherini’s tekstbehandeling hebben we een vertaling van de Italiaanse tekst nodig, en die is om onbegrijpelijke redenen niet afgedrukt in het cd-boekje. Los daarvan lijkt de sopraan van Amaryllis Dieltiens zeer geschikt voor dit repertoire: wendbaar, puur en aangenaam. Het orkest vertoont een grote eenheid, speelt zeer tekstbetrokken, en heeft oog voor detail.
Maurice Wiche