Recensie Boesmans - Pinocchio

Recensie Boesmans – Pinocchio

BOESMANS
Pinocchio
Chloé Briot (mezzosopraan), Stéphane Degout (bariton), Vincent Le Texier (bas-bariton), Marie-Eve Munger (sopraan), Orchestre Symphonique de la Monnaie o.l.v. Patrick Davin
Cypres CYP4647 • DDD-2’04 (2 cd’s + dvd)

Met zeven opera’s die internationaal echt op het speelplan zijn gekomen moet Philippe Boesmans in Vlaanderen alleen Jan Blockx nog voor zich dulden; in Nederland komt slechts Jan Brandts Buys in de buurt. De opname van Boesmans’ Pinocchio maakt duidelijk waar zijn succes in schuilt: van Debussy tot en met Wagneriaanse zwellingen mengt alles met stravinskiaanse vrolijkheid of raveliaans coloriet. Als het effect erom vraagt gooit hij rustig een atonaal riedeltje, een valsig jazzloopje of een larmoyant melodietje in de strijd. Boesmans weet al die stijlen knap tot een overtuigende dramatische eenheid te smeden. Het thema helpt daarbij, want ook in Joël Pommerats’ bewerking wordt Pinocchio net als Don Quichot door het tragikomische en groteske getekend, maar dan op een iets kinderlijkere toon. Bijzonder is de wijze waarop Pinocchio de klankwereld van volwassenen en kinderen verbindt. De foto’s in het boekwerk tonen aan dat de wereldpremière in Aix-en-Provence visueel overweldigend was. Chloé Briot in de titelrol, Stéphane Degout, Vincent Le Texier en Marie-Eve Munger zijn daarvan het vocale spiegelbeeld. Hun dictie, betrokkenheid en interpretatieve veelzijdigheid zijn indrukwekkend. Het orkest van de Munt speelt onder Patrick Davin alsof het evangelie wordt geopenbaard. Veel fraaier kun je een eigentijds werk niet op de planken brengen. Fantastisch opgenomen en schitterend uitgegeven (met bonus-dvd over de componist). Mooier gaat een hedendaagse operaproductie niet in uw huiskamer komen.

Wilt u meer klassieke muziek recensies lezen? Bij een Luister abonnement krijgt u een toegang tot online lezen, u kunt dan tot 10 jaar terug de Luister edities én recensies lezen.

CD kopen? Bestel hem hier