CD 19_716

Recensie BYRD – Walsingham

BYRD
Walsingham (fantasia’s, pavans en andere werkjes voor klavier)
Jean-Luc Ho (orgel en klavecimbel)
Encelade ECL1401 • DDD-70’
Waardering: 8
Luister 716 – Juni 2016

Dat de invloed van de Engelse componist William Byrd (circa 1540-1623) in zijn land immens geweest is, moge blijken uit het aantal van zijn leerlingen die allemaal in de eredivisie van de Britse muziek belandden, zoals Thomas Weelkes en Thomas Tomkins. Zijn bijnaam ‘Father of British Music’ kreeg hij niet voor niets. De Franse toetsenspeler Jean-Luc Ho (1984) presenteert hier vijftien stukken en stukjes uit Byrds oeuvre, overgeleverd in verschillende en verscheidene vormen: bundels, manuscripten, kopieën. Hij doet dat op orgel en op klavecimbel, niet steeds afwisselend maar groepsgewijs: drie stukken orgel, vier stukken klavecimbel, dan vier stukken orgel en tenslotte drie stukken klavecimbel. Ik kan het niet precies beredeneren, maar op een of andere manier vind ik dat een beetje raar, hoewel Ho in beide verschijningsvormen duidelijk maakt hoe geraffineerd en interessant Byrds muziek is. We horen dansen, geïnstrumenteerde liederen, fantasia’s, afwisselend vrolijk en melancholiek van sfeer. Ho laat het orgel (in een Franse abdij, een kopie van het Koblenz-orgel uit 1511 in de Alkmaarse Laurenskerk) mooi transparant en licht klinken, soms haast als een harmonium. Op klavecimbel bewijst hij zijn technisch meesterschap met briljante en effectieve tremolo’s.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen