CD 26_726

Recensie CHARPENTIER – La Descente d’Orphée aux Enfers

CHARPENTIER
La Descente d’Orphée aux Enfers
Robert Getchell (contratenor), Caroline Weynants (sopraan), Violaine Le Chenadec (sopraan) e.a., Ensemble Correspondances o.l.v. Sébastien Daucé
harmonia mundi HMM 902279 • CD-55’
Waardering: 9
Luister 726 – September/Oktober 2017

Deze korte opera is bijzonder vrolijk voor een helletocht. Charpentier heeft het stuk een open einde gegeven – of kwam er niet toe het af te maken – en het lichte karakter van La descente d’Orphée aux enfers hint naar een positieve uitkomst. Natuurlijk is er ook de nodige drama. Orpheus’ ontroerende smeekbede aan Pluto met het steeds herhalende fragment ‘Ah! Laisse-moi toucher à ma douleur extrême’ is krachtig uitgevoerd door contratenor Robert Getchell. De rollen zijn treffend gecast, en eigenlijk weet iedereen zich in de aandacht te zingen, ook al is er maar één grote rol. Caroline Weynants als Euridice zingt zo naturel en zachtaardig dat het jammer is dat ze maar zo kort te horen is. Al met al een aangename uitvoering. Het instrumentaal ensemble klinkt zoet en helder. En de vele momenten van harmonieuze (en prima verstaanbare!) samenzang geven een eendrachtig gevoel. Het komt vast goed met die bruiloft.
Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen