CD 22_723

Recensie CHARPENTIER – Stances du Cid; Airs de cour

CHARPENTIER
Stances du Cid; Airs de cour
Cyril Auvity (haute-contre), L’Yriade
Glossa GCD 923601 • DDD-60’
Waardering: 8
Luister 723 – April 2017

Deze cd brengt twee elementen uit de Franse barok samen: de haute-contre (een hoge tenorstem) en de air de cour. Deze eenvoudige liedvorm werd beoefend in alle lagen van de bevolking, van mandenmaker tot markiezin. Deuntjes uit de kroeg drongen door tot het hof en omgekeerd. Marc-Antoine Charpentier, zelf een haute-contre, componeerde een groot aantal van deze liederen. Zo ook de Stances du Cid, gebaseerd op het populaire toneelstuk van Pierre Corneille. In drie liederen bezingt Rodrigue de ellendige noodzaak om zijn vader te wreken en zo zijn geliefde van zich te vervreemden. Andere liederen gaan over de liefde tussen eenvoudige lieden, maar bezingen vergelijkbare gevoelens en zijn niet minder galant. Naast liederen van Charpentier klinken al even verheven drinkliederen van Michel Lambert – componist aan het hof van de Zonnekoning – en als instrumentale tussenspelen fungeren dansen uit Couperins Les nations. Cyril Auvity brengt de stem van de in Frankrijk lange tijd populaire haute-contre met verfijnde elegantie opnieuw tot leven, hoewel zijn stem dichter bij de tenor ligt dan bij de countertenor. In de lagere regionen klinkt zijn stem krachtig en warm, maar niet alle hoge noten komen er even stralend uit. In ensemble L’Yriade weerklinkt mooi de combinatie van delicate dans en aardse emoties.
Carine Alders

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen