Recensie Concertante - Les Vents Français

Recensie Concertante – Les Vents Français

Concertante!
(werken van Danzi, Mozart, Devienne, Pleyel)
Les Vents Français (blazers-solisten), Münchener Kammerorchester o.l.v. Daniel Giglberger
Warner Classics 0190295704872 • DDD-1.58’ (2 cd’s)

De Sinfonia concertante in de vorm van een concert voor meerdere blazers beleefde een periode van bloei rond 1800. En niet zo’n beetje, onderzoek toont aan dat er tussen 1770 en 1830 rond zeshonderd (!) werken van deze soort zijn gecomponeerd! Mannheim en Parijs waren de centra waar de vorm tot bloei kwam en Wolfgang Amadeus Mozart, goed op de hoogte van wat daar speelde, zorgde ook nog voor een hoogtepunt in het genre – hoewel omgeven met de nodige vraagtekens over de authenticiteit. De stuk voor stuk charmante concerten zijn van het opgewekte, melodieus-klassieke soort. Meestal treedt de blazersgroep op alsof het één solist is maar er zijn ook veel passages waarin een van de blazers als solist op de voorgrond mag treden. Aan de vaardige verwerking van blazers als solist of als groep is goed te horen dat in deze periode de ensemblemuziek voor blazers, de ‘Harmonie-Musik’, volop bloeide. Een project als dit – redelijk zeldzaam voorhanden op cd – staat of valt met de kwaliteit van de blazers die zowel solistisch en als groep moeten kunnen stralen. Het puikje van Franse blazers, samen Les Vents Français, staat hier garant voor briljant en klankrijk spel. Allemaal solisten van grote reputatie: Emmanuel Pahud, fluit, François Leleux, hobo, Paul Meyer, klarinet, Radovan Vlatković, hoorn en Gilbert Audin, fagot. Het Münchener Kamerorkest is een gelijkwaardige partij, de opnamen klinken voortreffelijk. Eén blazersfeest.

CD kopen? Bestel hem hier.