CD 20_716

Recensie CORIGLIANO – The Ghosts of Versailles

CORIGLIANO
The Ghosts of Versailles
met o.a. Christopher Maltman (Beaumarchais), Patricia Racette (Marie Antoinette), Lucas Meachem (Figaro), Robert Brubaker (Bégearss), Patti Lupone (Samira), soli, koor en orkest van de Los Angeles Opera o.l.v. James Conlon
Pentatone PTC5186538 • DDD-2.36’

The Ghosts of Versailles, een opera van de Amerikaanse componist John Corigliano (1938) op een libretto van William H. Hoffman, wordt omschreven als een ‘Grand Opera Buffa in two acts’ geïnspireerd door ‘La Mère coupable’ van Beaumarchais. Deze live-opname kwam tot stand in februari en maart 2015 tijdens opvoeringen van de Los Angeles Opera o.l.v. zijn muziekdirecteur James Conlon. Het libretto combineert elementen uit Beaumarchais’ Figaro-trilogie met historische figuren uit de periode van de Franse revolutie in een vrij complexe handeling waarin Beaumarchais zelf optreedt als grote verdediger van Marie-Antoinette, op wie hij verliefd is. Corigliano’s partituur biedt een gematigd modern idioom met veel al dan niet parodistische referenties naar het verleden, het geheel kleurrijk georkestreerd. De opname biedt een levendige uitvoering, mooi uitgebalanceerd en vertolkt door een homogene cast. Beaumarchais en Marie-Antoinette, veruit de belangrijkste figuren van de opera, worden prima vertolkt door Christopher Maltman en Patricia Racette, die soms vocaal wat onder druk staat. Maar de hele bezetting verdient lof met een extra vermelding voor Lucas Meachem, de vlotte Figaro, Robert Brubaker, de venijnige Bégearss en musicalster Patti Lupone als de Turkse Samira. James Conlon stuurt het geheel met vaste hand.