Recensie CRIJNS – [B]one – Works for Ensembles and Soloists

CRIJNS
[B]one – Works for Ensembles and Soloists
Trio Nu, Percussiegroep Attacca, Combustion Chamber Ensemble, AG-Ensemble, Aart Strootman (gitaar), Spectra Ensemble, Andreas van Zoelen (bassaxofoon)
Vonk 14 • DDD-70’
Luister 716 – Juni 2016

De Tilburgse componist en musicus Frank Crijns studeerde in de jaren negentig compositie bij Peter-Jan Wagemans, die hem zowel heeft ‘gestimuleerd’ als ‘afgebrand’ zoals hij in een interview zegt. Daarnaast heeft hij als improviserend gitarist wortels in de (free) jazz. Op deze in eigen beheer uitgebrachte cd richt Crijns vooral een weemoedig monument op voor de door bezuinigingen om zeep geholpen ensemblecultuur. Werken die hij in de periode 1995-2006 vooral in opdracht voor verschillende ensembles schreef zijn hier verzameld als een korte biografie van de wording van een componist. Zo is Crijns in Tri uit 1995 nogal voorspelbaar modern en mist hij een geheel eigen geluid, terwijl hij in Slug voor klassiek gitaar en volumepedaal en vooral Merge voor bassaxofoon en elektronica veel meer een eigen sound en richting laat horen. Al klinken in Slug veel echo’s van werken als Berio’s Sequenza. De cd geeft inzicht in het werk van een componist die als een ware eclecticus opereerde onder de top van het Nederlands componeren, interessante momenten weet te creëren, maar als geheel niet allerwegen weet te boeien. Al moet gezegd dat het spel van de verschillende ensembles een mooi pleidooi is voor de terugkeer van de rijke ensemblecultuur.