naamloos

Recensie CROCE – Motetti & sacrae cantiones

CROCE
Motetti & sacrae cantiones
Voces Suaves o.l.v. Francesco Saverio Pedrini, Concerto Scirocco o.l.v. Giulia Genini
Arcana A439 • DDD-53’

De Capella Ducale van de Venetiaanse San Marco is door de eeuwen, maar vooral in de zestiende en zeventiende eeuw van grote invloed geweest op de westerse muziek. Wie Venetië zegt denkt in de eerste plaats misschien wel aan Monteverdi. Na lang nadenken misschien ook aan Willaert en oom en neef Gabrieli. Giovanni Croce blijft – met vele anderen – ergens in een dode hoek hangen. Dat is op zich jammer. Veel muziek blijft op die manier enigszins van de radar. Ook muziek die de moeite waard is gehoord te worden. Niettemin was Croce bij leven, zo rond 1600, een gevierd componist en (carrière)musicus. De cd biedt de luisteraar van nu de kans weer wat werk van een vrijwel in vergetelheid geraakte componist te genieten. En er valt het nodige te genieten. Voor wie muziek op de achtergrond wil, maar ook voor wie bereid is er eens goed voor te gaan zitten. Croce was de ambtelijk grootvader van Monteverdi als kapelmeester van het koor van de San Marco. Hij stond vol in de Venetiaanse traditie van complex, veelstemmig koorwerk. Bij de Voces Suaves in goede handen. In de extreem uitgebreide verantwoording in het begeleidende boekje excuseert dirigent Pedrini zich zo ongeveer voor het feit dat de opname niet gemaakt is in de kerk waarvoor de composities geschreven zijn: de San Marco. In plaats daarvan is gekozen voor de Santa Barbara in Mantua. De omgeving verschaft het geheel een hoorbare dimensie, zonder dat die hinderlijk galmend aandoet. Gaaf geheel.
Quirijn Bongaerts