Recensie CURSCHMANN – Curschmann Album

CURSCHMANN
Curschmann Album
Henk van Heijsbergen (bariton), Judith Petra, Annelie Brinkhof, Maja Roodvelt (sopraan), Anjolet Rotteveel (alt), Robert Luts (tenor), Vaughan Schlepp (vleugel)
JUNO Music JM-2015-01 • DDD-63’
Waardering: 4

Ik beken. Nooit, never ever heb ik van Carl Friedrich Curschmann noch van zijn liederen gehoord. Toch heeft de Spohr-leerling er in zijn korte leven (1805-1841) maar liefs 83 gecomponeerd. Heb ik iets gemist? Dat weet ik eigenlijk niet. Het zijn heel erg leuke, zingbare liederen, liedjes bijna. Zeer geschikt om met zijn allen bij het kampvuur te zingen. Ik zou ze ook een kans op de concertbühnes willen gunnen, maar dan zou ik er liever een andere pleidooier voor kiezen dan Henk van Heijnsbergen. Laat ik het voorzichtig formuleren: ik vind van Heijsbergen een zeer sympathieke zanger met een warme baritonstem, helaas lijkt zijn zingen meer op Sprechgesang. Dan zijn de vier dames stukken beter. Voornamelijk de sopranen Maja Roodveldt en Annelie Brinkhof weten mij te bekoren. Er doet ook een tenor mee, Robert Luts, maar ook over hem ben ik niet enthousiast. Van Heijnsbergen wilde het oorspronkelijke geluid zoveel mogelijk benaderen, iets wat ik snap. Vaughan Schlepp bespeelt dus een Erard uit 1864, maar ik vind de klank niet mooi. Dat er heel erg veel plezier van afspat is nogal wiedes, maar ik denk niet dat ik de cd ooit nog eens zal draaien.