Recensie DE LESCUREL – The Love Songs of Jehan de Lescurel

DE LESCUREL
The Love Songs of Jehan de Lescurel
Ensemble Céladon o.l.v. Paulin Bündgen
Ricercar 366 • DDD-76’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

‘Je kunt het niet iedereen naar de zin maken,’ twittert Ensemble Céladon naar aanleiding van een wat narrige recensie. Nou, mij in elk geval wél. Wat wist die Jehan de Lescurel al een expressie in zijn muziek te leggen! En wat wordt zijn werk prachtig gezongen! Soepel en kristalhelder ontfermen de drie vocalisten zich over 31 virelais, rondeaus en ballades van deze laat-13e eeuwse trouvère. Voor hun transcripties en interpretaties keerden countertenor Paulin Bündgen en de zijnen terug tot de basis: de originele, goed leesbare manuscripten. En met Christelle Chaillou-Amadieu als musicologisch raadsvrouwe bereikten ze een betoverend resultaat. De Lescurel componeerde even progressief qua harmoniek – soms vooruitlopend op de polyfonie – als bloemrijk van melodiek. En laat het maar aan Ensemble Céladon over om die kwaliteiten recht te doen. Grote klasse leveren beide sopranen, Anne Delafosse en Clara Coutouly: loepzuiver intonerend en lenig versieringen inlassend. Bij dat alles behouden ze een sobere toonvorming, met weinig vibrato en dynamiek. Hoewel deze techniek vaak iets als gelatenheid sorteert, is de onderhuidse emotie hier intens voelbaar. Bij De Lescurel ontstijgt de hoofse liefde haar eigen stilering. Poëzie en muziek geven stem aan meerdere belevingsperspectieven: van man en vrouw, van adel en gewone burger. Laten we ook de kleurrijke instrumentatie niet vergeten, met het sprankelend luitspel van Florent Marie. Alles bijeen is dit album een juweel van lieflijkheid en transparantie, iets wat nog wordt geaccentueerd door de sublieme akoestiek van de Notre-Dame de Centeilles.