CD 72_720

Recensie A Journey – Bellini, Donizetti, Rossini, Delibes, Gounod

A Journey (werken van Bellini, Donizetti, Rossini, Delibes, Gounod
Pretty Yende (sopraan), Kate Aldrich (mezzosopraan), Gianluca Buratto (bas), Nicola Alaimo (bariton), koor van het Teatro Municipale di Piacenza, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai o.l.v. Marco Armiliato
Sony 889853216925 • DDD-69’

Ze heet niet alleen Pretty, ze is het ook, mooi om te zien en bovendien heerlijk om te beluisteren. En op het toneel heeft ze stijl en allure, zoals ik tijdens het festival van Pesaro kon ervaren. In korte tijd heeft deze Zuid-Afrikaanse sopraan dan ook de wereldpodia veroverd. Ze beschikt over een ruime, soepele, lichte sopraan die nooit dun of mager klinkt, in de lagere regionen nog wat aan volume kan winnen maar de topnoten laat stralen en glinsteren. Dat doet ze nu voornamelijk in het belcanto-repertoire en de Franse 19de eeuwse opera. Interpretatief kan ze zeker nog verder evolueren maar nu reeds kan ze ontroeren als Bellini’s Beatrice di Tenda en Elvira of Donizetti’s Lucia, partijen die ze met mooi legato en vocale virtuositeit vertolkt. Van Gounods Juliette koos ze de aria ‘Amour, ranime mon courage’ waarin ze haar dramatische kwaliteiten kan bewijzen. Ze doet dat bovendien in een vrij degelijk Frans, de taal die ze ook zwierig als Gravin Adèle in Rossini’s ‘Le Comte Ory’ hanteert. Het bloemenduet uit Lakmé, het fragment dat haar opera deed ontdekken, mocht niet ontbreken. In enkele nummers omringd door voortreffelijke collega’s en koor wordt Pretty Yende prima begeleid en ondersteund door Marco Armiliato en het orkest van de RAI.