CD 59_717

Recensie DIVERSEN – Amuse-Bouche: French Choral Delicacies

Amuse-Bouche: French Choral Delicacies
Anna Markland (piano), I Fagiolini o.l.v. Robert Hollingworth
Decca 4789394 • DDD-81’

Bij deze cd met Franse koormuziek uit de 20e eeuw hoort een filmpje, gemaakt naar aanleiding van ‘Ode á la gastronomie’ van Françaix. Leuk om te zien, gezellig, levendig, in de keuken van een restaurant met dirigent Robert Hollingworth als kritische chef-kok. Kamerkoor I Fagiolini zingt met evenveel plezier oude als nieuwe muziek, dit Franse repertoire ademt in ieder geval een enorme betrokkenheid en vreugde. Mooie muziek is het, afwisselend onderhoudend, vrolijk en serieus, op prachtige teksten van Frankrijks beste dichters. I Fagiolini zingt aanstekelijk. Het is niet de homogene koorklank die trekt of de perfecte afwerking, het is vooral het enthousiasme, de jeugdigheid die doorklinkt in deze opname. Sommige individuele stemmen zijn opvallend mooi, andere springen er wat jubelig en eigenzinnig tussenuit (tenor). Durf en geestdrift voeren de boventoon, durf om op bepaalde momenten heel weinig te doen en op andere bijna, net niet, over de schreef te gaan. Een verrassing is de relatief onbekende muziek van Jean-Yves Daniel Lesur, heel fraai de integere bewerking voor piano en koor van het ‘Adagio’ uit het Pianoconcert in G van Ravel. De vocale muziek wordt afgewisseld met drie ‘Gnossiennes’ van Satie; eilandjes van rust in deze woelige zee van Franse vocale muziek.
Marjolijn Sengers