CD 69_728

Recensie DIVERSEN – Bis an der Welt ihr Ende – Deutsche Lieder der Reformationszeit (van Luther, Senfl, Lasso, Neusiedler, Hassler, Lechner, Schein)

Bis an der Welt ihr Ende – Deutsche Lieder der Reformationszeit (van Luther, Senfl, Lasso, Neusiedler, Hassler, Lechner, Schein)
Joel Frederiksen (bas), Ensemble PER-SONAT o.l.v. Sabine Lutzenberger (mezzosopraan)
Christophorus Records CHR 77410 • DDD-69’

In twintig nummers wil deze cd de invloed van de reformatie-periode op het geestelijke en wereldse liedrepertoire weergeven, de veranderende smaak van de tijd en de Italië-euforie van de zestiende en beginnende zeventiende eeuw in Duitsland. Het Duitse lied van de humanistisch opgevoede burgerij geneigd tot vroomheid en verering ontwikkelde zich uit de nieuwe kerkhymnes van Martin Luther. Deze liederen behandelen gedachten over moraal en levenskunst samen met de wens verlossing te vinden aan het einde van het leven. Componisten werden erg beïnvloed door de kunst en muziek van Italië en aangename, gevoelige melodieën schiepen een nieuwe Duitse stijl. Telkens werd ook beklemtoond dat de liederen niet alleen gezongen moesten worden maar ook op verschillende instrumenten konden worden gespeeld. Dus combineert deze cd louter instrumentale met gezongen nummers. De in het inlegboekje afgedrukte teksten helpen om een goed idee te hebben van dit repertoire dat voornamelijk uit zestiende eeuwse publicaties uit Zuid-Duitsland komt. De liederen van Johann Hermann Schein vormen hierop een uitzondering maar hij vertegenwoordigt heel goed de overgang van renaissance naar barok. De twee zangers en drie instrumentalisten van het Ensemble PER-SONAT gidsen ons met liefde door dit repertoire.