CD 60_726

Recensie DIVERSEN – Carnevale 1729 (werken van Giacomelli, Orlandini, Albinoni, Porpopra, Leo, Vinci)

Carnevale 1729 (werken van Giacomelli, Orlandini, Albinoni, Porpopra, Leo, Vinci)
Ann Hallenberg (mezzosopraan), il pomo d’oro
Pentatone PTC 5186 678 (2) • DDD-130’

Wie denkt dat festivals iets van de laatste decennia zijn vergist zich. In 1729 kwam alles aan artiesten dat in Europa een beetje naam had in Venetië bij elkaar om carnaval te vieren. De muziek die gedurende maar liefst twee maanden op diverse podia in de stad geklonken heeft is bijeengebracht op deze twee cd’s, gezongen en gespeeld door de Zweedse mezzosopraan Ann Hallenberg en barokensemble il pomo d’oro. Carnaval editie 1729 leverde prachtig theater en theatrale muziek op, een kolfje naar de hand van deze heerlijk expressief zingende en spelende musici. Wat een welluidende, warme stem heeft Ann Hallenberg, wat een open, sonore klank produceren de strijkers onder leiding van violist Stefano Montanari. En last but not least, wat een prachtige, melodieuze, en afwisselende muziek! Dit repertoire heeft Cecilia Bartoli beroemd gemaakt, maar waar ik de vele nootjes bij Bartoli als stokkerig en geforceerd ervaar zijn ze bij Hallenberg vloeiend en steeds rijk aan klank. Hallenbergs stem is rijker in klinkt aangenamer dan die van Bartoli, met als gevolg dat de langzame delen, met de prachtig uitgezongen, enigszins getrokken noten, een lust voor het oor zijn. De zang is fraai ingebed in de klank van het orkest, dat meeademt met de zangeres. De ideale samenwerking!
Marjolijn Sengers