CD 68_720

Recensie Dolce Vita

DIVERSEN
Dolce Vita
Jonas Kaufmann (tenor), Orchestra del Teatro Massimo di Palermo o.l.v. Asher Fisch
Sony 88875183642 • DDD-67’
Waardering: 8
Luister 720 – December 2016

Bij de doorbraak van Jonas Kaufmann als testosterontenor was het meteen duidelijk. Zo’n stem waarvan je weet dat er nooit een tweede van gaat komen. Vervolgens komt het sterrendom met de bijbehorende regenboog aan live- en studio-opnamen. Dit type door Lanza, Pavarotti & co tot pizzarepertoire vermalen Italiaanse classics hoort er dan domweg bij. Of Kaufmann er de stem voor heeft is al niet meer objectief te beoordelen maar zijn plezier spat er vanaf. In ‘Caruso’ of het als ‘Godfathersong’ geafficheerde ‘Parla più piano’ heeft hij goed naar Pavarotti geluisterd. De begeleiding zet in dit openingsnummer verder de toon: zo bombastisch en gezwollen als mogelijk is. Knallen en hakken en… dan gebeurt hèt, het ongrijpbare, het wonder: het werkt, het klinkt vaak geweldig! Het is stem, schandalig veel stem zelfs. ‘Volare’ klinkt zoals Heino het had gedaan, als ie tenor was geweest. ‘Core ‘ngrato’ begint op zijn Di Stefano’s en zwelt dan aan tot Del Monaco-proporties. Wie denkt dat hierboven sprake is van kritiek: lees alle minpunten maar als pluspunten (behalve in het vrolijk ontspoorde ‘Mattinata’). Dit type muziek klinkt gewoon beter op zijn Mantovani’s. Hoogtepunt van het album is Zucchero’s fantastisch vertolkte ‘Il libro dell’amore’ uit 2012. Jammer dat ‘Il mondo’ ontbreekt, maar verder: mission accomplished!
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen