CD 70_716

Recensie DIVERSEN – Horizon 7

Horizon 7 (werken van Benjamin, Lindberg, Rijnvos en Dun)
Bejun Mehta (countertenor), Dominic Seldis (contrabas), Nederlands Kamerkoor, Koninklijk Concertgebouw o.l.v. George Benjamin, David Robertson, Daniel Harding, Tan Dun
RCO Live 16003 • DDD-75’

Horizon is de titel waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest nieuwe toevoegingen aan het symfonische repertoire uitbrengt op het eigen label RCO Live. De cd’s hebben al vele jubelende recensies en diverse onderscheidingen gekregen. Ook de jongste loot, Horizon 7, zal die kant op gaan. Niet alleen omdat er vier ijzersterke composities op staan, maar ook omdat zowel het spel- als het registratieniveau adembenemend hoog is. Het ‘oudste’ werk op de cd is het stoere Era dat Magnus Lindberg op verzoek van het 125-jarige Concertgebouw schreef voor het KCO. Het werk ging in januari 2013 in première en de enorme Scandinavische klankmuren krijgen hier prachtig reliëf. De andere opnamen stammen uit 2015. Met Fuoco e fumo bewijst Richard Rijnvos dat hij zonder meer in dit rijtje grote hedendaagse componisten thuishoort en in The Wolf, het zeer toegankelijke en soms enigszins voorspelbare ‘contrabasconcert’ van Tan Dun, laat Dominic Seldis horen dat de orkestmusici ook als solist van grote klasse zijn. De belangrijkste reden om deze cd onverwijld aan te schaffen is George Benjamins betoverende Dream of the song. Een cyclus van zes liederen voor countertenor, vrouwenkoor en orkest die ongetwijfeld gaat behoren tot een van de meesterwerken van de vroege eenentwintigste eeuw.